Overleve som student? Tips til studieteknikk, studentøkonomi og mental helse

Overleve som student? Tips til studieteknikk, studentøkonomi og mental helse

Det er krevende å navigere livet som student, spesielt om man ikke har mye erfaring med å være selvstendig og forventningspresset som mange opplever. Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien.

Vi har snakket med noen av foredragsholderne fra webinarserien vår og de har kommet med noen tips som kan gjøre det litt enklere å overleve som student.

Studieteknikk

Magnus Ingebrigtsen har en master i psykologi fra Universitetet i Tromsø og tar for tiden en doktorgrad i psykologi ved samme universitet. Han garanterer at du vil få utbytte av studieteknikkkurset og gir deg følgende tips:

  • Bestem deg for hvordan studiehverdagen din skal være

Start semesteret med å definere hvordan du vil at studiehverdagen din skal bli. Hvis du starter med å definere en ønsket hverdag for deg selv, er det veldig mye mer sannsynlig at den blir sånn.

  • Lag et pensumkompendie så tidlig som mulig

Få oversikt over pensum – det gjør at det bli mindre kaotisk i hodet, det er lettere å komme i gang med lesingen og man beholder lettere sinnsroen når eksamen nærmer seg.

  • Arbeid balansert med studiene

Du er ikke tjent med å utsette alt til siste liten eller stresse hele tiden. Forestill deg at pensum er som et puslespill hvor du legger til noen brikker hver dag. Til slutt får du et overblikk som gir et komplett bilde. Du klarer umulig å sette sammen puslespillet på kort tid, det er en prosess som tar tid og det er helt naturlig.

Tirsdag 25. august, kl. 17.00:
Webinar: Studieteknikkurs med Magnus Ingebrigtsen

 

Studentøkonomi

Lene Drange er en kjent økonom som jevnlig opptrer på Luksusfellen. Hun sier at økonomi handler om å få mest mulig ut av de pengene du har, og å forstå verdien av penger slik at du kan få råd til det du vil:

  • Leier du sammen med andre?

Husk at alle i kollektivet bør stå på husleiekontrakten, fordi hvis det bare er en er den ansvarlig for alt og særlig hvis en ikke kan betale. Da vil huseier gå etter den som står på kontrakten. I tillegg er det lurt at kollektivet har en egen kontrakten seg i mellom (i tillegg til husleiekontrakt) som omhandler at dere fordeler strøm, internett og andre relevante kostander.

  • Jobber du mye ved siden av studiene?

Hvis du har sommer-, og deltidsjobb er det lurt å passe på inntektsgrensen fra Lånekassen, det er lite gusting å tjene mer enn denne fordi da blir ikke stipendet ditt gjort om til lån. Grensen er nå på  188.509 kr.

  • Har du justert skattekortet?

Før et nytt semester er det alltid lurt å logge inn i «mitt skattekort» å sjekke at tallene der inne stemmer. Har du kontroll på dette slipper du både restskatt og å bruke Skatteetaten som sparegrise.

Tirsdag 8. september, kl. 17.00:
Webinar: Studentøkonomi med Lene Drange

 

Mental helse

Myleen Offrell og Karin Magdalena Erichsen er psykologer som jobber ved SiO Psykisk Helse og har lang erfaring med å hjelpe studenter ved UiO. De svarer blant annet studenter på studenterspør.no og her er noen av deres tips basert på gjengående temaer: 

  • Vær sosial, men gå din egen vei.

Det kan være slitsomt å være sosial når man ikke kjenner noen. Det positive er at veldig mange er i samme båt som deg. Ta initiativ til kontakt, om det er i kafekøen, i hybeloppgangen, på forelesning eller digitalt. Det tar tid å finne «sin gjeng» men det kan gå fortere dersom du selv er oppsøkende og kler deg med ditt beste smil. Bruk denne tiden til å bli kjent med dine nye omgivelser og ditt nye liv som student. Utforsk nabolaget og byen, selv om det kanskje føles uvant å gå alene på kino, på campus, på utstillinger eller på søndagsturer. Det vil gjøre deg tryggere på omgivelsene og kanskje gi deg tips til steder å gå når du har skaffet deg nye venner. Jobb med å trives i ditt eget selskap. Du trenger deg selv som en god støttespiller; si vennlige ting til deg selv. Minn deg på at du er i en overgangsfase og at det er normalt å kjenne på ensomhet og utrygghet da. Og sist, men ikke minst; vær tålmodig. Det tar tid å bli kjent med andre, men i mellomtiden blir du garantert bedre kjent med deg selv.

  • Utvikle en vennligere holdning mot deg selv

Øv deg på å være mer støttende, forståelsesfull og snill med deg selv når du sliter.  En måte å gjøre dette på er at du setter deg ned og tenker på en vanskelig situasjon du har vært i. Bruk gjerne penn og papir, og skriv ned hvordan du møtte deg selv. Hva du sa, gjorde, følte og tenkte om deg selv. Deretter kan du skrive ned hvordan du ville behandlet en venn som var i en lignende situasjon. Ser du en forskjell? Tenk så gjennom hvilken forskjell det ville gjort dersom du behandlet deg selv på samme måte som til en venn. Øv deg deretter på å identifisere selvkritiske tanker og gi det en motvekt når du oppdager dem, ved å være mer støttende og varm mot deg selv.

  • Strategier for å roe stress og angst

Studier viser at puste- og avslapningsøvelser har god effekt på angst. Gjennom å ta kontroll med pusten signaliserer du til hjernen at det er «falsk alarm» og at det som stresser deg ikke er så farlig likevel. Det kan være vanskelig å gjøre puste- og avslapningsøvelser når en er svært stresset. Det anbefales derfor å gjøre de jevnlig og over tid, f eks. på bestemt tidspunkt i løpet av dagen. Det finnes flere gratis apper som veileder deg gjennom slike øvelser. Appen SOVA og SMART er noen av dem.

Torsdag 24. september, kl. 17.00:Webinar: Gjør korona studietiden kjip?

Fant du det du lette etter?