Podkast
Bak prosjektet Undring står pedagog Sandra Aas Koren og naturforvalter Ingrid Noren Bjørklund
Bak prosjektet Undring står pedagog Sandra Aas Koren og naturforvalter Ingrid Noren Bjørklund

Undring: Naturglede på barnas premisser

Hvordan kan vi gi barn dypere naturopplevelser uten å gå langt? Svaret kan være like nært som en løvetann i asfaltsprekken. Under Undredagen på Jarmyra i Bærum møtte NaturviterPodden to engasjerte ildsjeler som viser hvordan nysgjerrighet, sansing og lek kan bli nøkkelen til naturforståelse – for alle.

 

Lytt på episoden i din podkast-spiller

Tips oss

Naturviterpodden ledes av Torbjørn Hundere. Send oss gjerne tips, ros og ris: 

 


Naturen er nærmere enn du tror

Bak prosjektet Undring står naturforvalter Ingrid Noren Bjørklund og pedagog Sandra Aas Koren. Sammen har de utviklet en metode som gjør naturen tilgjengelig, uansett hvor du bor – og uansett hvilke forutsetninger du har.

— Mange tror at man må reise langt, ha teknisk bekledning og planlegge en topptur for å oppleve "ekte" natur. Men vi vil vise at naturen er her, midt i hverdagen, sier Ingrid.

Undring handler om å senke terskelen og utvide forståelsen av hva natur kan være. Som Sandra sier:

— Du kan ha en flott naturopplevelse ved å bli kjent med mosen i brosteinen utenfor der du bor.

Barna leder an

Undringsmetoden bygger på moderne pedagogikk og forskning som viser gevinster av naturkontakt og trygge voksenrelasjoner. Her er det barna som leder vei, mens de voksne følger, støtter og undrer seg sammen med dem.

— Vi ser at når barn får utforske på egne premisser, så blomstrer de – bokstavelig talt. Det handler om å stille spørsmål, ikke gi svar med én gang. På den måten oppdager de sammenhenger selv, sier Sandra.

Eksempelet med et barn som finner en knopp og lurer på hva som er inni, illustrerer det godt. I stedet for å forklare direkte, svarer den voksne med: "Hva tror du?" – og samtalen er i gang.

Undredagen – en feiring av nysgjerrighet

På Jarmyra i Bærum fikk familier delta i botanikkvandringer, fugleturer og sanseløyper. Aktiviteter som får både små og store til å stoppe opp, se ned, lukte, lytte – og kanskje viktigst av alt: se opp.

— Vi voksne ser altfor ofte ned – på telefonen eller bakken. Men det skjer magi når man stopper opp og ser opp i trekronene, sier Ingrid.

Biolog og pedagog med felles drøm

Ingrid har bakgrunn som biolog og naturforvalter, med masteroppgave om naturmangfoldloven og villrein. Sandra er pedagog, barnehagelærer og illustratør. Sammen kombinerer de fagkunnskap og omsorg til et tilbud som gjør inntrykk – og forskjell.

— Barn som lærer å elske naturen, vil også ønske å ta vare på den. Det er vår langsiktige motivasjon, sier de.

Rom for sansing, rom for alle

Undring er også et lavterskel fritidstilbud som retter seg mot barn med ulike forutsetninger – både språklige, sosiale og funksjonelle. Her finnes det ingen konkurranse, ingen krav, ingen fasit – bare rom for utforskning, lek og tilstedeværelse.

— Vi har sett barn som var redde for maur og fluer, som etter noen møter holder dem i hånden med stolthet og glede. Den typen trygghet og mestring ser vi gang på gang, forteller Sandra.

Et enkelt råd til slutt

Når vi spør hva foreldre kan gjøre allerede i morgen, svarer begge uten å nøle:

– Følg barna. Ikke lag en plan. Legg bort mobilen og bli med i øyeblikket.


Om Undring

Undring er en metode og et fritidstilbud utviklet av naturforvalter Ingrid Noren Bjørklund og pedagog Sandra Aas Koren. Målet er å tilgjengeliggjøre naturopplevelser for alle – med fokus på barns egen nysgjerrighet og utforsking i trygge voksenrammer. Se nettsiden Undring