Magasin
Ragnhild Sjurgard i Norsk Landbruksrådgiving Innlandet er ute og tar jordprøver på jordene til bøndene i Lom. // Foto: Marit Sletten
Ragnhild Sjurgard i Norsk Landbruksrådgiving Innlandet er ute og tar jordprøver på jordene til bøndene i Lom. // Foto: Marit Sletten

3. Grovfôrrådgiveren: — Liker best å dra til seters

I Lom dreier store deler av arbeidsdagene til Ragnhild Sjurgard seg om å dra ut på jordene til bøndene og ta jordprøver. Hun jobber i en halv stilling som grovfôrrådgiver hos Norsk Landbruksrådgiving Innlandet, i tillegg til at hun driver gård.

 

Lisbet er frilansjournalist utdannet fra journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo som skriver for blant annet Naturviterne. Lisbet Jære er frilansjournalist utdannet fra journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo og skriver for blant annet Naturviterne. Hun har skrevet mye om miljø og klima, spesielt om forskning. 

 

Ragnhild Sjurgard stikker et jordborr 25 cm ned i åkeren for å ta en jordprøve.

— Alle gårdbrukere har krav om jordprøver hvert åttende år, for å undersøke næringsstoffer i jordsmonnet slik at de kan få råd om hvor mye de skal kalke og gjødsle. I sommerhalvåret tar vi prøvene, mens i vinterhalvåret blir det mye skriving av gjødslingsplaner, forklarer Sjurgard. 

Andre ting hun gjør er å arrangere kurs og forskjellige arrangementer, som kulturlandskapsdager. Dagen etter skal hun for eksempel ha et pløyekurs for gårdbrukere.

Sjurgard er fersk i stillingen og har hatt den i ett år. Hun estimerer at hun er ute av kontoret rundt halvparten av arbeidstida. På kontoret får hun mange telefoner, spørsmål om alt fra drenering, til fôr.

Ragnhild Sjurgard i Norsk Landbruksrådgivning Innlandet

— Hva synes du om at en så stor del av arbeidstida er ute?

— Jeg synes det er fryktelig fint å slippe å være inne, jeg kunne egentlig vært ute hele tida. Det er lettere å komme i kontakt med folk også, og det er så mange trivelige folk. Så får jeg jo mye fysisk aktivitet, det er mange bratte jorder her i området, sier hun.

Noe av det hun liker aller best er når de drar opp fjellet og tar jordprøver fra setrene. Hun snakker varmt om hvor vakkert det er akkurat nå med klar høstluft og sprakende høstfarger.

Aber med arbeidsklær laget for menn

Sjurgard trives med variasjon, tidligere drev hun Bessheim fjellstue på Vågå i 13 år.

— Jeg hadde nok holdt ut en jobb der en satt inne hele dagen, men jeg er redd det hadde gått ut over humøret, at jeg for eksempel hadde blitt værsjuk på godværsdager, sier hun og ler.

— Noen ulemper?

— Sola skinner ikke hver dag og en har ikke like lyst til å dra ut i regn. Da er det klissete å ta jordprøver. Så er det beitedyrene på jordene, de kan være en utfordring om gårdbruker ikke er der, og jeg ikke føler meg trygg.

Det er en annen ulempe, nemlig at arbeidsklærne synes å være designet for menn.

— De heter unisex, men det er helt feil proporsjoner for de fleste damer.

Resultatet er at hun bruker sine egne klær. Hun får litt tilskudd, men mener da jobben kunne ordnet med en kolleksjon som passer damer. Men nå må Sjurgard dra videre:

— Det er barnepass og fjos nå, sier hun.