Slik lykkes du med jobbsøknaden

Slik lager du en god jobbsøknad

Målet med søknaden er å overbevise arbeidsgiver at du er en aktuell kandidat for jobben slik at du blir kalt inn på intervju.

Lenker

Dokumenter

Det er viktig å huske på forskjellen mellom en CV og søknad:

  • CV er fortid – alt du har gjort frem til nå.
  • En søknad skal være fremtidsrettet – si noe om hva du kan gjøre for arbeidsgiver.

En fallgruve er derfor å gjenta CV-en din i jobbsøknaden. Det viktigste å huske på når det gjelder søknad er å få frem motivasjonen din tydelig og gjøre kompetansen din relevant for arbeidsgiver.


5 tips til en god søknad

  1. Skreddersy søknaden til hver stilling du søker på
    Det er viktig å bruke søknaden til vise at du har kvalifikasjonene arbeidsgiver spør etter i utlysningsteksten. Gjør derfor en stillingsanalyse før du skriver søknaden din og la utlysningsteksten styre innholdet i jobbsøknaden din. En arbeidsgiver vil lett gjennomskue deg dersom du sender en generell søknad som ikke er skreddersydd til den konkrete jobben, og du vil lettere havne i nei-bunken. Få derfor frem den mest relevante kompetansen din og skriv hvorfor akkurat denne jobben og arbeidsgiveren er interessant for deg.
     
  2. Få frem motivasjonen din
    En arbeidsgiver er interessert i å vite hvorfor du vil jobbe for akkurat dem. Det holder ikke bare å si AT du er interessert i jobben, du må også argumentere for HVORFOR du er interessert i jobben. Du kan di noe om hvorfor arbeidsoppgavene er interessante for deg, hvorfor målgruppen de jobber med er en målgruppe du liker og hvorfor tematikken er relevant for deg. Mange ganger vil man kunne gjøre de samme oppgavene, jobbe med samme tematikk hos flere arbeidsgivere. Det er derfor viktig å få frem hvorfor akkurat denne arbeidsgiveren er interessant. Les deg opp på nettsidene og knytt motivasjonen din til informasjonen som du finner der. Vær oppmerksom på ikke å bli for selvsentrert når du skriver om motivasjonen din. Ikke fokuser for mye på ditt eget utbytte av jobben. Legg mer vekt på det du er motivert til å bidra med i steet for hva ditt eget utbytte er.
     
  3. La søknaden være fremtidsrettet
    Ikke bare si hva du har gjort tidligere, det vet arbeidsgiver allerede ved å lese CV-en din. Gjør søknaden din fremtidsrettet ved å trekke frem utdanning/erfaring og vis hvordan det er relevant for arbeidsgiver. Når du har fortalt om en viktig erfaring du har, kan du for eksempel si «Denne erfaringen gjør at jeg kan bidra med…..(skriv inn arbeidsoppgaver fra utlysningsteksten her)…for dere.» Formålet med jobbsøknaden er nemlig å knytte CV og utlysningstekst sammen. Ikke la det være opp til arbeidsgiver å tolke hvordan erfaringen din er relevant for dem. Det er det viktig at du viser tydelig gjennom søknaden din!
     
  4. Bruk konkrete eksempler underveis
    Søknaden din blir mer troverdig dersom du bruker konkrete eksempler underveis i søknaden. Når du forteller om dine personlige egenskaper, bør du komme med et eksempel på hvordan du har vist at du har den egenskapen. Bruk relevante eksempler i søknaden din for å vise at du har kvalifikasjonene arbeidsgiver spør om. Ser de etter noen med gode samarbeidsevner, kom med eksempel på hvordan du har samarbeidet godt med andre og hva som kjennetegner ditt bidrag i et samarbeid.
     
  5. Få en god start og avslutning på søknaden din
    For å vekke leserens interesse, anbefaler vi at du starter med motivasjonen for jobben. Lag en innlending som gjør at arbeidsgiver får lyst til å lese resten av søknaden din. I avslutningen anbefaler vi at du unngår floskler som for eksempel «Håper på positivt svar». Selvfølgelig gjør du det, du har jo brukt tid på å skrive en søknad til dem! Avslutt heller med en oppsummering av din kompetanse og motivasjon. Du kan gjerne avslutte med et nytt motivasjonsargument ved å stille deg spørsmålet «Hvis jeg blir en del av denne organisasjonen, hva er jeg med på å bidra med i den store sammenheng?». Et tips er å koble seg på bedriftens visjoner eller verdier i avslutningen.

Send inn CV og søknad