Forbundslederens Oslo-sykkel er bygget av deler fra gamle sykler.

Forbundslederens bærekraftsuke dag 3

Forbundsleder Dagfinn S. Hatløy reiser til og fra jobb på gjenbrukssykkel.

Studentene i Naturviterne har utfordret forbundsleder Dagfinn S. Hatløy til å starte det nye året 2020 med en bærekraftsuke. Her finner du de første blogginnleggene i serien:

Dag 3: I dag har jeg, som mange andre, syklet til jobb. Alle har ikke den muligheten der de bor, f.eks. ikke dem med lang reiseveg. Men for oss som kan er det en fleksibel, tidseffektiv og miljøvennlig reisemåte.

Piggdekk på sykkel gir trygg og lang sykkelsesong. Jeg må innrømme jeg rynket litt på nesen da piggdekk til sykkel kom og ble vanlig – hva skal vi med det egentlig?, tenkte vestlendingen.  Har skiftet mening om dette for lenge siden. Piggdekk gir trygg sykling og godt feste, og er en uovertruffen måte å forlenge sykkelsesongen på. Både i Oslo og ikke minst på skiftende vinterføre på mine hjemtrakter i vest.

Min sykkel i Oslo ble stjålet i fjor vår. Ingen ekstravagant sykkel var det, det var en helt grei nykjøpt sykkel i butikk, men bare to år gammel.

Sykkelen på bildet er en gjenbrukssykkel. Flere steder finner du det, en geskjeft der de setter sammen beste deler fra flere enkeltsykler til solide sykler med hyggelige prislapper. Syklene kan for eksempel være bygget av gamle sykler kjøpt på hittegodsauksjon. Det blir det rett og slett god gjenbruk og ombruk av. Vi har en slik kar på Storhaug i Stavanger, der jeg kjøpte min sykkel. En ny sykkel av denne type ville ha kostet om lag kr 9000,-. Jeg fikk den for kr 2500,-. Motivasjonen min for kjøpet var gjenbruk og bærekraft, og ha en sykkel som ikke var blank, ny, glinsende og attraktiv for tyveri igjen.

Dagens sykkeltips:

Min sykkel er oppteipet, eller nedteipet, som det går fram av bildet. Tanken er å «snobbe ned» litt, selv om det kanskje ikke er så påkrevd for min sykkel. Med teipen ser sykkelen ikke så ny ut, om du ønsker kan sykkelmerke skjules, og teipingen skiller sykkelen fra andre. Tanken er at den da blir mindre interessant å stjele. Jeg har ikke forskningsdekning på at det virker, men det er et forsøk verdt.

Reparasjon av klær

Jakken på bildet har kanskje noen sett før. Den er fra 2012, av solid kjent norsk merke, og mye brukt. Dristig fargevalg synes jeg å huske jeg tenkte da den ble kjøpt, på salg. Kanskje fargen var årsaken til at den var på salg …?

Noen år tilbake røk front glidelås i jakken. Da er det ofte fristende å kjøpe ny jakke. Men en ny glidelås og arbeidet kostet kr 400,-. Jeg gikk for det hos en systue i Stavanger, og har etter dette hatt glede av å bruke jakken i lang tid.

Nevnte systue har jeg også brukt til å reparere andre solide fritidsklær som har fått lengre levetid. Kanskje du også har en lokal systue i ditt nærmiljø som kan brukes til reparasjon av klær du er glad i? Det er god bærekraft i å bruke noe lenger og å utsette et nykjøp. Momsfritak for reparasjoner, som flere har foreslått, inkludert Naturviterne, vil kunne bidra til at reparasjon lønner seg mer, og er mer aktuelt for flere.

Les mer om følgende emner:

Laster kommentarfelt ..